UDRUGA ZA PREVENCIJU PREKOMJERNE TEŽINE

ASSOCIATION FOR OVERWEIGHT PREVENTION

Osnovana je u listopadu 2002. godine.
Naša je želja potaknuti svaku osobu na preuzimanje odgovornosti za vlastito zdravlje, jer se samo znanjem o ispravnom načinu življenja, pravilnom prehranom i fizičkom aktivnošću, može raditi na osobnoj prevenciji.

Zdravlje

Problem debljine u Hrvata

 Hrvati stigli na sam vrh europske ljestvice po debljini.  

Započeti ovu temu svakako je najbolje činjenicom da su Hrvati stigli na sam vrh europske ljestvice po debljini. Teško je za povjerovati da čak i nakon silnih edukacija, promotivnih materijala, članaka i govora o problemu viška kilograma, nekima nije bilo dovoljno da se zapitaju jesu li i sami doprinjeli ovoj ljestvici. Dapače, ovu “masnu” ljestvicu i dalje popunjava sve više ljudi koji i dalje ne mare za svoj debljinom ugrožen život. 

Međutim, nikada nije puno za reći koliko je debljina opasna i koliko silni kilogrami i masnoća koju nosimo sa svojim tijelom utječu na naš svakodnevni život. Uspušete li se dok se penjete uz stepenice, malo potrčite ili dulje hodate, vaš je organizam vrlo vjerovatno već ugrožen viškom nakupljenim masnom, nezdravom hranom ali i krivim stilom života koji vodite. 

Nažalost, koliko se god govorilo o tome, glasine o ovom problemu nekako se sporo šire, možda presporo da bi dopriijelo do onih uspavanih gurmana koji su prezauzeti novitetima u restoranima brze prehrane. Zapravo se pitamo što bi njih uistinu protreslo da shvate kako su od deblijine, ni više ni manje, bolesni. Bolesni u punom smislu te riječi, jer debljina je odavno nazvana bolešću a njene posljedice postaju sve gore.  

Teško je za shvatiti zašto se na televiziji prikazuju ljudi kojima je jedini cilj u životu imati najviše kilograma na svijetu, i tome uče svoju djecu, koja su pretila ali njima prekrasna u svojoj mladosti sa teškim srčanim problemima.  Ukoliko su neki zbog svojih godina možda i odustali od moguće promjene stila života i prehrane, što je s njihovom djecom? Djecom koja u osnovnim školama čine 11 % pretilih, djecom koja se po cijele dane igraju na farmi, naravno onoj imaginarnoj na društvenim mrežama. Premalo se kreću, premalo čitaju edukativne materijale o prevenciji debljne a i same su škole vjerovatno premalo uključene u cijeli proces ozbiljnog društvenog problema. 

Činjenica od 50 % pretilih žena te 80% pretilih muškaraca navodi nas da se zapitamo tko će uopće silnu mladež naučiti o štetnosti debljine dok ne postane prekasno, dok ne postanu daleko pretili poput svojih roditelja, poznanika ili prijatelja koji su zbog “velikih godina” odustali od ulaganja truda u svoj život. Ono što mladima danas ne ide u prilog su silne reklame jakih marketinških kuća koje svoje nezdrave proizvode oglašavaju na sva vrata, dok mladi takve stvari prihvaćaju i u njima uživaju, radilo se općenito o životu, o alkoholu, cigaretama ili hrani. Malo je onih koji razmišljaju dugoročno, zamišljajući sebe u najboljim godinama kao zdravu i lijepu osobu.  

Standard u Hrvatskoj svakako nije osmišljen na način da si svatko može priuštiti zdrav život, prehranu, teretane i proizvode za zdravlje, ali to ne znači da neke od svojih loših navika poput cigarete ujutro ne može promjeniti na bolje a pritom i uštediti. Uštediti i novac i preranu smrt. Svoje “hit dijete” u kojima se u kratko vrijeme gubi velik broj kilograma svatko može zamijeniti nekim boljim riješenjem koje će mu bolje odgovarati.  Što se brzo izgubi brzo se i vraća, a gubitak i dobitak kilograma nije za šalu jer organizam svaki put doživljava šok koji mu kasnije nećete moći nadoknaditi. Bilo bi lijepo kada bi mlade spriječili da prate trend Amerike i njihove pretile mladeži koja umire mlada i ne educirana. Kasnije pate, srame se sami sebe i krive roditelje.  

Naglašavam kako sve više djece ima bubrežne kamence, podatak koji šokira. Zbog čega? Pogađate, zbog prevelike epidemije debljine. Zar to nije poražavajuće, da mladi ljudi, djeca, imaju probleme za koje zdravi ljudi u visokoj starosti nisu ni čuli?  

Smiješno je vidjeti klince na igralištu kako piju sok, jedu haburger i smiju se na glas gledajući na mobitelu slike opasno pretilih muškaraca i žena. Shvaćate ironiju?  Spasiti djecu i mlade od ovog ogromnog problema vrlo je teško, uz silne proizvode koje oni ne bi nikada mijenjali za nešto drugo, poput igrica na računalu, litre alkohola na izlasku ili čipsa i coca-cole u školi.

 Međutim, trebamo ih naučiti kako se ničega ne moraju odreći u potpunosti, ali  kako je  umjernost u svemu tajna dugovječnosti. 

Ostvarivo je da im u zdravom životu tjelesne aktivnosti budu zabava, roditelji uzor, prijatelji pomoć a profesori podrška. 

Za web Uppt pripremila Ines Marinac,

studentica FPZ, Novinarstvo, 2. godina; 

rujan 2011.

e-mail: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.">Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Epidemija depresije kod žena

 

Zašto su današnje žene sve depresivnije?

 

Današnje su žene izložene dva puta većem riziku oboljenja od depresije u usporedbi sa ženama prije 40 godina, a rezultat je to žongliranja između obitelji i poslovnih obveza. Velika očekivanja modernih žena imaju svoju cijenu: jedna od sedam žena će u barem jednom razdoblju života patiti od depresije, što je dvostruko veći broj od muškaraca, piše Daily Mail citirajući istraživanja koja objašnjavaju da je na ženama strašan teret održavanja obitelji i karijere.

 

Znanstvenici koji su proučavali opseg problema mentalnog zdravlja diljem Europe kažu kako se stopa depresije u žena udvostručila sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Otkrili su kako su žene pod povećanim rizikom u dobi od 16 do 42 godine, kada žele imati djecu. Ove dobne skupine imaju između oko 14 posto više šanse da razviju depresiju, čak dvostruko više nego muškarci iste dobi.

 

'Stopa depresije je dva i pol puta veća kod žene nego kod muškaraca', kaže profesor Hans-Ulrich Wittchen koji je vodio istraživanja. 'Kod žena su nevjerojatno visoke stope epizoda depresije u razdoblju u kojem žele imati djecu, kad ih podižu te kada moraju izdržati dvostruku odgovornost prema obitelji i poslu. To uzrokuje strašan teret ženama koje žele biti aktivne u svojoj profesiji i brinuti se za obitelj. U odnosu na sedamdesete godine, broj epizoda depresije udvostručio se.'

 

Najveći se skok u broju dijagnosticiranih depresija dogodio između 1980. i 1990, a sada taj broj stagnira.

 

Njemački znanstvenici promatrali su opseg problema mentalnog zdravlja, uključujući demenciju, poremećaj prehrane i nesanicu, a njihov je rad, objavljen u časopisu European Neuropsychopharmacology, pokazao da čak 38 posto ljudi pati od nekog oblika mentalnih bolesti.

 

Najčešće je riječ o depresiji, nesanici, fobijama i demenciji u starosti, navodi Daily Mail.

 

Vezane vijesti

 

Probiotički jogurti pomažu u liječenju depresije (31.08.2011)

 

Objavljeno: T-portal, 05.09.2011.

 

 

 

http://www.tportal.hr/lifestyle/zdravlje/146653/Zasto-su-danasnje-zene-sve-depresivnije.html

 

 

 

Uppt, preuzeto, siječanj 2012./m.v.

 

 

 

LAST_UPDATED2

 

Doznajte što je pronađeno u dimu cigareta!

Dim cigarete ne škodi samo pušačima! 

slika

http://www.narodnilijek.com/storage/sastav_cigarete2.gif

 

U laboratoriju za analitiku i toksikologiju dobrovoljac je zapalio 10 cigareta, koje su izgorjele do kraja. Sofisticirana oprema tražila je tek nekoliko određenih spojeva, jer bi ispitivanje njih više od 4000, koliko ih čini dim cigarete, stajalo više nego si čak i poneke države mogu priuštiti.

Nakon samo 10-ak minuta, razina jednog od njih bila je alarmantna. ‘To je akrolein, koji je sada u otprilike 20 puta većoj koncentraciji nego što je dopušteno za radni prostor’ ustvrdio je Zvonko Habuš, vlasnik laboratorija i inženjer sigurnosti na radu, koji je eksperiment i nadgledao. 

Pare akroleina nadražuju dišne organe, grlo i oči. Razina koja je izmjerena u prostoriji opasna je za zdravlje. A znanstvenici diljem svijeta danas znaju da se u dimu cigareta nalazi i mnogo kancerogenih spojeva. Rak pluća, srčani i moždani udar samo su dio posljedica pasivnog pušenja, od kojeg diljem svijeta svake godine umre 600 000 ljudi!

Trećina tih žrtava su djeca.

To su podaci Svjetske zdravstvene organizacije koji bi nas trebali natjerati na razmišljanje, ali i riječi liječnice, specijalistice pulmologije i onkologije s kojom je pričala ekipa Provjerenog.

Naime, osim teških, dim cigarete uzrokuje i cijeli niz lakših bolesti, naročito kod djece čiji roditelji puše kod kuće. ‘Roditelji direktno ugrožavaju zdravlje svoje djece jer je dokazano da takva djeca sigurno imaju povećani rizik i od nastanka zloćudnih bolesti, to mogu biti i leukemije, ne mora biti rak pluća, ali naravno i brojnih upala - bronhitisa, upala uha, upala pluća, to su sve bolesti koje su jasno povezane upravo uz izloženost pasivnom pušenju’ kaže prim. Sanja Pleština s Klinike za plućne bolesti Jordanovac.   

Objavljeno: Dnevnik.hr  17.02.2012.

http://dnevnik.hr/vijesti/hrvatska/pogledajte-sto-smo-pronasli-u-dimu-cigareta.html 

 

Za Uppt, pripremila članica Udruge Tea Tošić, veljača 2012. 

Zdravom prehranom možete spriječiti razvoj dijabetesa

Promijenite životne navike  

Evo kako možete smanjiti rizik od dijabetesa   

Biste li bili spremni promijeniti barem jednu lošu naviku, primjerice počeli se zdravije hraniti i redovito vježbati, kad biste znali da ćete smanjiti rizik od razvoja dijabetesa? Ako ste spremni napraviti dvije, tri ili čak pet promjena u životnom stilu, šanse da ostanete zdravi još su veće. Svaki mala promjena prema zdravijem životu pomaže, kaže se u novoj studiji američkog ministarstva zdravstva. Ako postignete samo jedan od pet ključnih ciljeva, smanjit ćete vjerojatnost pojave dijabetesa u srednjoj dobi za gotovo jednu trećinu.

  Čak i ako imate povijest dijabetesa u obitelji, piše huffington post navodeći procjene studije. Liječnici ponavljaju da loše navike kao što su pušenje, konzumacija alkohola ili nezdrava prehrana povećaju vjerojatnost razvoja niza kroničnih bolesti, uključujući dijabetes tipa 2. No novo istraživanje, najopsežnije te vrste do danas, među prvima dokazuje kako zdrave navike u kombinaciji utječu na rizik od dijabetesa. 

Dr. Jared reid, glavni autor studije i epidemiolog s instituta za srce, pluća i krv u bethesdi kaže kako udružene promjene loših životnih navika imaju velik i iznenađujući utjecaj na zdravlje.  Tim dr. Reida analizirao je zdravstvene podatke više od 200.000 muškaraca i žena u osam američkih država. Nakon deset godina, devet posto građana uključenih u istraživanje razvilo je dijabetes.

Oni kojima nije dijagnosticirana ta bolest imali su pet ključnih zajedničkih karakteristika 

- normalnu težinu; nisu bili prekomjerne težine ili pretili te su održavali indeks tjelesne mase ispod 25;

- nisu bili pušači; nikada nisu bili redoviti pušači ili su ostavili cigareta najmanje prije 10 godina;

- fizički su bili aktivni; vježbali su 20 minuta dnevno najmanje tri puta tjedno;

- zdravo su se hranili; konzumirali su namirnice s puno vlakana, malo transmasnoća masti, malo rafiniranih ugljikohidrata te više koristili dobre (poli-nezasićene) nego loše (zasićene) masti;

- malo su pili; konzumirali su alkohol u umjerenim količinama: dva ili manja jedinica dnevno muškarci te jedno piće ili manje žene. 

Svako dodatno pravilo kvalitetna životnog stila bilo je povezano s do 39 posto manjim izgledima za razvoj dijabetesa. Oni koji su ispunjavali sve standarde imali su 80 posto manje izglede dijagnosticiranja dijabetesa nego osobe koje su im demografski bile slične, ali koje su vodile manje zdrav način života, navodi se u studiji.  

Od svih pet čimbenika, prekomjerna tjelesna težina najjače je povezana s rizikom od dijabetesa. Sve o temi: zdrava prehrana | pušenje | dijabetes | pretilost | fizička aktivnost.

 

Objavljeno: T-portal, 08.09.2011.

http://www.tportal.hr/lifestyle/zdravlje/147297/evo-kako-mozete-smanjiti-rizik-od-dijabetesa.html    

 

Uppt, preuzeto,  studeni, 2011./m.v.

Da pucate od zdravlja!

Objavljeno: T-portal, 20.01.2012.

http://www.tportal.hr/lifestyle/zdravlje/171330/sto-trebate-jesti-da-biste-ojacali-imunitet.html  

Što trebate jesti da biste ojačali imunitet

 

Špinat, losos, borovnica... Sve su to superzdrave namirnice koje treba jesti što češće ako želite biti zdravi i sretni, poručuju stručnjaci. 

Zdrav i snažan imunitet temelj je sretnog i kvalitetnog života. Bez zdravlja, nema ni sretnoga života jer dobro je poznato da bolestan čovjek razmišlja samo o zdravlju, a onaj zdravi pronalazi nove načine za ispunjavanje života.

Dakle, ključ svega je imunitet. No, u današnje vrijeme teško je imunitet održavati zdravim i snažnim. Nečist zrak, nezdrava hrana i previše stresa itekako ostavljaju traga.

Kako si pomoći?

Unesite u svoju prehranu namirnice koje dokazano osnažuju imunitet. Dr. Frank Lipman, američki stručnjak za zdravu hranu, preporučuje neke od namirnica koje bi se svakako trebale naći na vašem jelovniku.Zdravi špinat trebalo bi jesti što češće 

Grah

Ukusni grah sjajan je jer sadržava leptin koji pomaže smanjenju apetita. Osim toga, grah obiluje vitaminom B, kalcijem, kalijem i folnom kiselinom. Sve to dobro je za zdravlje mozga, stanice i kože, a pomaže i snižavanju krvnoga tlaka. Također, grah je dobar i u prevenciji od moždanog udara. Dobro bi ga bilo koristiti češća, pa se preporučuje kao prilog umjesto krumpira. Nakon graha, dugo će vas pratiti osjećaj sitosti. 

Borovnica

Osim što su ukusne, borovnice su i pune fitokemikalija koje služe za borbu protiv najrazličitijih bolesti. Također, borovnice sadržavaju i flavonoide te topljiva vlakna, a sve to može pomoći u borbi protiv ozbiljnih bolesti poput karcinoma, dijabetesa, srčanih bolesti, čireva na želucu i visokog krvnog tlaka. Borovnica smanjuje i razinu lošeg kolesterola u organizmu. Dobro ju je uzimati kao desert umjesto raznih nezdravih slastica. 

Cvjetača

Želite smanjiti rizik od karcinoma? Na svoj jelovnik obavezno stavite cvjetaču, brokulu, kelj i kupus. Istraživanja pokazuju da ove vrste povrća dokazano sprečavaju najrazličitije vrste karcinoma. Čak i u bolesnom organizmu smanjuju stanice raka. Dakle, dobro bi bilo da se ovo vrijedno povrće nađe na vašem jelovniku što češće. Može biti izvrsna večera jer nema puno kalorija.  

Špinat

Još od davnina špinat se doživljava kao sjajna namirnica, sjetite se samo junaka Popaja… U špinatu se skriva pravo vitaminsko blago – od vitamina A, B2 i B6 do do vitamina C,K i E. Također, špinat obiluje i antioksidansima, fitonutijentima, proteinom, omega 3 masnim kiselinama i kalcijem. Drugim riječima, šinat je toliko zdrava namirnica da bi ga trebalo učiniti sastavnim dijelom svakoga obroka. 

Losos (divlji)

Losos je iznimno zdrava namirnica, a posebno se preporučuje divlji losos koji sadržava veću količinu nutritivnih vrijednosti. Losos je sjajan izvor proteina, vitamina D te kompleksa vitamina B, ali i omega 3 masnih kiselina. Znanstveni dokazi upućuju na to da losos štiti od karcinoma, kardiovaskularnih tegoba, depresije te čitavog niza drugih bolesti. Trebalo bi ga jesti barem jedno tjedno, i to, ako ste u mogućnosti, divljeg lososa.

Orah

Ne trebate dnevno jesti velike količine oraha da si osigurate moćan imunitet, dovoljna je tek šačica na dan i učinak će biti vidljiv. Orah sadržava mnoge vitamine, omega 3 masne kiseline te druge nutritivne vrijednosti koje pružaju zaštitu zdravlju srca i mozga. Neka su istraživanja pokazala i da orah usporava razvoj Alzheimerove i Parkinsonove bolesti. Možete ga jesti između obroka, kad vas uhvati želja za grickanjem.    

 

Objavljeno: T-portal, 20.01.2012.

http://www.tportal.hr/lifestyle/zdravlje/171330/sto-trebate-jesti-da-biste-ojacali-imunitet.html 

 

 Uppt, preuzeto, siječanj 2012./m.v.