UDRUGA ZA PREVENCIJU PREKOMJERNE TEŽINE

ASSOCIATION FOR OVERWEIGHT PREVENTION

Osnovana je u listopadu 2002. godine.
Naša je želja potaknuti svaku osobu na preuzimanje odgovornosti za vlastito zdravlje, jer se samo znanjem o ispravnom načinu življenja, pravilnom prehranom i fizičkom aktivnošću, može raditi na osobnoj prevenciji.

Zdravlje

Bolesti srca najčešći su uzrok smrti u Hrvatskoj

Pročitajte pet dobrih savjeta za zdravlje srca

Bolesti srca i krvnih žila najčešći su uzrok smrti u Hrvatskoj, a srce je, iako najsnažniji organ u našem tijelu, ujedno i najpodložniji posljedicama nezdravog života. Donosimo vam pet dobrih savjeta kako očuvati zdravlje srca.

 

Opširnije:Bolesti srca najčešći su uzrok smrti u Hrvatskoj

Čir - Tupa bol je upozorenje

Objavljeno, Portal Večernji list, 9.4.2013.

 

 

Što činiti kad vrijed želuca i dvanaesnika "oživi"?

Bolest pogađa sve ljude, a 10 posto ima peptički ulkus barem jedanput u životu

Osjećate tupu i ravnomjernu bol u želucu koja povremeno prestaje pa se opet javlja, a pojačava se u ove proljetne dane? To je pouzdan znak da imate čir i da ste u grupi od dva do tri posto populacije koja svake godine obolijeva od te bolesti.

Peptički ulkus (vrijed) otvorena je rana ili ozljeda zaštitnog sloja i sluznice na želucu, dvanaesniku (duodenumu) ili jednjaku, koji pospješuje pojačano lučenje želučane kiseline i enzima pepsina.

Oko 10 posto ljudi imalo je peptički ulkus barem jednom u životu. Bolest se javlja u ljudi svih dobi, ali je znatno rjeđa kod mlađih.

Krivac je H. pylori

Ulkus dvanaesnika najčešće se prvi put javlja u dobi od 30 do 50 godina, a češći je kod muškaraca nego kod žena, dok se ulkus želuca najčešće javlja poslije 60. godine, a češći je kod žena nego kod muškaraca. Danas je poznato da je oko 80% želučanog ulkusa i oko 90% ulkusa dvanaesnika posljedica upale i oštećenja zaštitnog sloja sluznice koje izaziva bakterija Helicobacter pylori. Ona izlučuje specifične enzime, otporne na želučanu klorovodičnu kiselinu, pa se stoga nesmetano zadržava u želucu. Osim bakterije Helicobacter pylori, čir mogu uzrokovati i neki drugi čimbenici. Primjerice, dugotrajno uzimanje nesteroidnih protuupalnih lijekova i lijekova protiv bolova može uzrokovati razvoj čira, a obilno njegovu nastanku i razvoju pridonose pušenje, kofein, prekomjerno uzimanje alkohola, psihičko-emocionalni stres, nedovoljno uzimanje tekućine i drugo. Gastroenterolozi upozoravaju da simptomi mogu biti i vrlo blagi ili se uopće ne pojavljivati. Također, ako osjetite oštru, iznenadnu i perzistentnu bol u želucu, odmah se obratite liječniku. Krvava ili crno obojena stolica, povraćanje krvavog sadržaja ili sadržaja koji ima izgled zrna kave mogu biti znaci ozbiljnog problema, kao npr. perforacije želučane ili stjenke dvanaesnika. Krvarenje nastupa ako su kiselina ili ulkus oštetili krvnu žilu.

Pretrage

Radi provjere povezanosti simptoma s ulkusom provodi se rendgenska pretraga jednjaka, želuca i dvanaesnika te endoskopija. Ispijanjem barijeve kaše, a potom snimanjem dobiva se jasna slika ciljanih organa i ulkusa. Endoskopska pretraga obavlja se endoskopom koji se uvlači u usta i grlo sve do želuca i dvanaesnika. Snima sluznicu organa, a može se učiniti i biopsija (uzimanje komadića tkiva) za mikroskopsku pretragu.

Što je dobro, a što loše za vašu sluznicu

NE ALKOHOLU I CIGARETAMA. JESTI JAJA I SOJU

Alkohol i cigarete treba izbjegavati ili ograničiti. Prehranom osigurajte izvore visokokvalitetnih proteina. Jaja, soja i druge mahunarke te riba mogu osigurati vrijedne proteine i ne nadražuju želudac.

ČAJ OD LIPE PRIJE OBROKA UVIJEK POMAŽE

Jedite laganu hranu, pogotovo zato što ona želudac ne opterećuje suvišnom kiselinom.

Čaj od lipe vrlo je ljekovit, a trebalo bi ga piti sa žlicom meda, i to tri puta na dan po jednu šalicu prije obroka.

Simptomi bolesti i terapija

Najčešći simptom peptičkog ulkusa ravnomjerna je i tupa bol koja povremeno prestaje pa se onda opet pojavljuje. Najintenzivnija je u zadnjoj fazi probave, kad je koncentracija želučane kiseline najveća, tj. 2-3 sata nakon obroka, ali se javlja i na prazan želudac ako je nečim potaknuto izlučivanje želučane kiseline (npr. glađu). U ostale simptome možemo ubrojiti uglavnom one koji su posljedica usporene probave: nadutost, podrigivanje, mučnina i povraćanje. Dva su glavna načina liječenja ulkusne bolesti: lijekovima i operacijski. Antacidi su lijekovi koji smanjuju kiselost u želucu (magnezijev hidroksid, aluminijev hidroksid, kalcijev karbonat i natrijev bikarbonat). I blokatori vodikove pumpe koriste se u terapiji jer potpuno zaustavljaju lučenje kiseline (lijek omeprazol).

Operacijski zahvati u liječenju ulkusne bolesti želuca danas su rjeđi zbog uspješnog liječenja lijekovima. Primjenjuju se kod komplikacija kao što su krvarenje iz ulkusa, perforacija...

Liječnici upozoravaju – slušajte svoj organizam i jedite samo dobru hranu

1. Izbacite iz prehrane one namirnice koje ne podnosite

2. Tri sata prije spavanja uzmite zadnji obrok. Kasni obroci potiču lučenje želučane kiseline noću

3. Smanjite unos kave, izbjegavajte gazirana pića, pržena i pohana jela te ona sa zaprškom

4. Jedite polagano i dobro prožvačite hranu, budite opušteni dok jedete

5. Izbjegavajte slatkiše jer šećer potiče lučenje kiseline

Priroda ima rješenje za svaku našu boljku

Jabuke i celer protiv H. pylori

Jedite namirnice koje sadrže prehrambena vlakna – voće i povrće. Ono smanjuje rizik za razvoj ulkusa, a ako ga imate, ubrzavaju oporavak. Vitamin A kruna je ovih namirnica jer potiče cijeljenje sluznice. U prehranu uključite namirnice koje sadrže flavonoide, primjerice jabuke, celer, brusnice. Dokazano je da flavonoidi mogu spriječiti rast bakterije H. pylori.

Riba i sok od svježeg kupusa

Omega-3 masne kiseline dobre su za želučanu sluznicu, zato u prehranu uvrstite ribu, osobito bakalar, losos i haringu. Dobar su izvor omega-3 masnih kiselina i orašasti plodovi, sjemenke lana te ulje repice. Konzumiranje soka od svježeg kupusa ubrzava liječenje bolesti. Nutricionisti preporučuju konzumiranje pola decilitra soka dnevno 10 do 14 dana. Dodatak soka od mrkve poboljšat će okus. Sjemenke i probiotici također čuvaju sluznicu želuca.

Objavljeno, Portal Večernji list, 9.4.2013.

http://www.vecernji.hr/zivot/sto-ciniti-kad-vrijed-zeluca-dvanaesnika-ozivi-clanak-535666

Uppt, preuzeto 9.4.2013./m.v.

Vezani tekst:

Čir na želucu (Pliva zdravlje)

http://www.plivazdravlje.hr/bolest-clanak/bolest/512/cir-na-zelucu

 

Ciklom do energije i nižeg krvnog tlaka

Cikla je sjajan izvor energije (Shutterstock)

Slatki okus i crvena boja čine je omiljenom namirnicom, a predstavlja sjajan izvor energije i partnera u borbi protiv raka .

zatvoriCikla je omiljena na salatu, a već je legendarni dio sjajnog terceta - pečena purica, mlinci i cikla. No, osim što je ukusna, cikla je i vrlo korisna za zdravlje. Primjerice, sadrži i 20 puta više nitrata od ostalog povrća, što se pokazalo odličnim u borbi protiv visokog krvnog tlaka.

Dovoljna je i čaša soka od cikle dnevno da se visoki krvni pritisak snizi na nekoliko sat, a dokazano je da 600ml soka održava tako snižen tlak dulje od šest sati. Znanstvenici su zaključili da svakodnevna konzumacija cikle smanjuje stopu smrtnosti od kardiovaskularnih bolesti za deset posto.

Nitrati također povećavaju izdržljivost, tako da odrasla osoba nakon pola litre soka od cikle može dnevno vježbati 16 posto duže. Naime, nitrati u sinergiji s antioksidansima smanjuje potrebnu količinu kisika za rad mišića, koji učinkovitije rade i na ta način usporavanju umaranje.

Uz sve to cikla usporava razvoj demencije i regulira probavu, a možda je i najpoznatija po usporavanju razvoja karcinoma prostate i dojke za 12.5 posto. Sve u svemu, nemojte jesti ciklu jedinu kao dio svetog trojstva za blagdane, već se potrudite konzumirati je što češće.

Uppt, preuzeto 29.03.2013./m.v.

Vidi: Cikla – ljekovita svojstva;

Nova saznanja o zdravlju

Objavljeno: T-portal/2.4.2013.

 

Šokantna istina o tome što sve šteti srcu

 

Debljanje je loše za vaše srce čak i ako niste pretili. Naime šanse da imate srčanih smetnji povećavaju se, ne samo s godinama, već i s povećanjem indeksa tjelesne mase, pokazala su najnovija istraživanja Sveučilišta Oxford.

 

Istraživanja su pokazala da to vrijedi i za osobe koje inače nemaju problema s težinom.
Naime svakih pet jedinica povećanja indeksa tjelesne mase ženama povećava rizik od srčanih smetnji za čak 23 posto, što je ekvivalent starenju za čak dvije i pol godine.

 

Time su znanstvenici sa Sveučilišta Oxford otkrili da povećanje indeksa tjelesne mase nosi jednak rizik od srčanih oboljenja kao i starenje. BMI prikazuje odnos težine i visine tijela, međutim ne uzima u obzir tjelesnu građu pojedinca. Znanstvenici su pratili 1,2 milijuna žena u Engleskoj i Škotskoj više od deset godina.

Otkrili su da povećanje indeksa tjelesne mase ima jednak negativan učinak na srce kao i starenje.

'Rizik od srčanih oboljenja vidljiv je i pri malim povećanjima indeksa tjelesne mase, a to nismo uočili samo kod pretilih žena, već i kod onih koje se ne inače ne smatraju debelima', rekao je dr. Dexter Canoy, jedan od autora studije, dodajući kako male promjene BMI-a, zajedno sa zdravim životom, što podrazumijeva odbacivanje cigareta i alkohola, a uključuje fizičku aktivnost, mogu spriječiti pojavu koronarnih bolesti kod velikog broja ljudi.

 

Nedavno istraživanje također je otkrilo da uredski radnici riskiraju zdravlje samim time što puno vremena provode u sjedećem položaju.

Zabrinjavajuće je da ljudi koji dnevno provode četiri sata sjedeći povećavaju rizik oboljenja od raka, dijabetesa i srčanih oboljenja. Oni pak koji sjede šest sati vrlo vjerojatno će razviti jedan oblik dijabetesa. Tako bar kažu američki znanstvenici koji su proveli istraživanje na 63.048 osoba srednje dobi.

'Što ljudi više sjede, imat će više zdravstvenih problema', kaže profesor Richard Rosenkranz, koji je vodio studiju na Sveučilištu Kansas.

http://www.tportal.hr/lifestyle/zdravlje/252511/Sokantna-istina-o-tome-sto-sve-steti-srcu.html

Uppt, preuzeto travanj, 2013./m.v.

Vezane vijesti:

 

Uništavate li svoje zdravlje loši doručkom?

 

http://www.tportal.hr/lifestyle/zdravlje/227961/Unistavate-li-svoje-zdravlje-losim-doruckom.html

Tlak: Svaki peti Hrvat riskira infarkt ili moždani udar

Objavljeno Večernji list, nova rubrika Život, 05.03.2013./Piše: Tanja Božić

 

 

Tihi ubojica pretilih, nervoznih, pušača i sklonih alkoholu

 

Tlak: Svaki peti Hrvat riskira infarkt ili moždani udar

Svakodnevno unesemo 10 do 20 puta više soli nego što je našem organizmu potrebno.

Svaki peti stanovnik Hrvatske ima povišen krvni tlak, a samim time i tri puta veći rizik od srčanog udara, pet puta veći rizik od zatajenja srca i osam puta veći rizik od moždanog udara. Ove zabrinjavajuće brojke govore ne samo o organskim uzrocima visokog tlaka nego i o načinu života i prehrane koji su među ključnim čimbenicima pojavnosti visokog tlaka u svim dobnim skupinama.

Sol – kobna za tlak

Visok krvni tlak ili hipertenzija zapravo je napetost u arterijama, krvnim žilama koje odvode krv iz srca u ostale organe. Normalan je krvni tlak 120/80; krvni tlak između 120/80 mmHg i 139/89 mmHg nazivamo "predhipertenzijom", a krvni tlak 140/90 mmHg i viši od toga liječnici smatraju povišenim. Jedan od glavnih uzroka povišenog tlaka jest konzumacija velikih količina soli. Čak 80 posto svjetskog stanovništva koje unosi manje količine soli u hrani ne poznaje probleme s visokim tlakom. Japanci, ma koliko se zdravo hranili, koriste jako puno soli pa je pojavnost visokog tlaka u toj naciji gotovo epidemijska i od nje pati gotovo svaki drugi odrasli Japanac.

Prekomjerna tjelesna težina također je razlog za pojavu visokog tlaka, i to bez obzira na dob. Budući da su Hrvati među najdebljim nacijama na Starom kontinentu, "tlakaši" pa i smrtnost od posljedica povišenog tlaka vrlo su česti i kod nas. Svaki treći Hrvat koji pati od problema s visokim tlakom mogao bi ga kontrolirati i normalizirati pazeći na prehranu i smanjujući unos soli i nitrata na jednu čajnu žličicu dnevno. Iako se ovo čini puno, u hrani tijekom dana pojedemo i više od toga jer sol ne unosimo samo soleći jelo. Krije se u svakoj hrani koju pojedete – od peciva do konkretnih obroka.

 

Oprezno s pilulama

Tako se u tijelo dnevno unese od 10 do 20 puta više soli nego što nam je zaista potrebno, a visok tlak tek je jedna od posljedica takve prehrane.

Slijede ga problemi s bubrezima, zadržavanje tekućine u masnim naslagama, oko zglobova... Hormoni, posebno estrogen iz kontracepcijskih pilula i preparata za ublažavanje simptoma menopauze, vrlo često zadržavaju sol u tijelu pa su tlak i zadržavanje vode vrlo čest slučaj. Pušenje te alkohol i nedostatno kretanje doprinose trajnom porastu krvnog tlaka.

Oprez! Ovo su četiri ubojice vašeg srca

Hrana koju vole vaše žile i srce

Svježe voće i povrće - povrće će povećati zalihu kalija koji je odgovoran za regulaciju tlaka.

Limunov sok i jabučni ocat - Pomiješani s toplom vodom i medom potiču probavu jer zatvor pogoduje tlaku.

Riba - Omega-3 masne kiseline u ribi štite krvne žile i smanjuju upalne procese.

Maslinovo ulje - blagotvorno djeluje na lipide u krvi i smanjuje krvni tlak. Uzimajte ga svakodnevno.

Svježi celer i divlje šparoge - Ove su namirnice sjajni diuretici pa pomažu izlučivanje viška tekućine iz organizma.

Zaboravite na ove namirnice

Pecivo i grickalice - U samoj pripremi tijesta dodaje se previše soli, a začinjeni su i nakon pečenja.

Čips, pečeni krumpir, kokice - Slasne grickalice obilno su posoljene i tretirane pojačivačima okusa.

Margarin - sadrži hidrogenizirana ulja i konzervanse, puno soli i vode.

Dimljeno meso, slanina... - Kako bi ostalo zaštićeno, suho meso obilno se soli. Zaboravite na njega.

Sir - Dvije manje kriške sira iz salamure sadrže količinu soli dostatnu za tjedan.

 

Umor, depresija, impotencija...

Medikamentozna terapija kojom se kontrolira visoki krvni tlak vrlo je uspješna, a prepisani ljekovi spašavaju živote ‘tlakašima’. No, rezultati se ne mogu očekivati preko noći. Liječenje antihipertenzitivima je dugotrajna terapija koja vrlo često traje doživotno. Drugim riječima, ovi ljekovi ne liječe visoki tlak već ga tek održavaju pod kontrolom. Nuspojave koje se bilježe kod uzimanja lijekova za tlak su vrlo često umor, depresija, impotencija, pa čak i razvoj šećerne bolesti.

Zdrav život, sport i prehrana

Kada se jednom suočite s ozbiljnim zdravstvenim problemom posljednji je trenutak da promijenite životne navike, a kada je riječ o hipertenziji onda je prvi korak pravilna prehrana. Sol nema što tražiti u vašoj kući, već hranu začinite aromatičnim biljem, lukom, češnjakom i namirnicama koje su prirodno slane. Odaberite sportsku aktivnost koja će vas vratiti u formu, strogo kontorolirajte težinu i izbacite alkohol.

Objavljeno Večernji list, nova rubrika Život, 05.03.2013./Piše: Tanja Božić

http://www.vecernji.hr/zivot/tlak-svaki-peti-hrvat-riskira-infarkt-ili-mozdani-udar-clanak-518962

 

 

 

Uppt, preuzeto 29.03.2013./m.v.